T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BALIKESİR / BANDIRMA - Bandırma Halk Eğitimi Merkezi

TÜKETİCİ TOPLUMU ve TÜKETİCİ HAKLARI SEMİNERİ

15 Mart 1985 yılında Birleşmiş Milletler'in Tüketici Evrensel Bildirgesi'ni ilan etmesinin ardından, 15-21 Mart arası her yıl Tüketiciyi Koruma Haftası olarak kutlanmaktadır. 21 Mart 2024 Perşembe günü 11:30' da merkez binamızda TÜKDER Genel Başkanı Nejdet FİLİZOĞLU, Avukat Fecri ŞENGÖR ve Bandırma TÜKDER Şube Başkanı Nuray HÜGÜL tarafından Kurumumuz öğretmen ve kursiyerlerine "TÜKETİCİ TOPLUMU ve TÜKETİCİ HAKLARI " konulu konferans düzenlenmiştir. Gerçekleşen konferanstan görseller haberimizde yer almaktadır.

 
 21-03-202421-03-202421-03-202421-03-202421-03-202421-03-202421-03-202421-03-202421-03-202421-03-2024
21-03-202421-03-202421-03-2024

TÜKETİCİ HAKLARI

 

Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 adet temel ve evrensel tüketici hakkı vardır. Bunlar sırasıyla aşağıdaki gibi sıralanabilir.

 

Temel ihtiyaçların karşılanması hakkı:

Barınma, ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma, haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.

 

Sağlık ve güvenlik hakkı:

Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.

 

Bilgi edinme hakkı;

Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.

 

Eğitilme hakkı:

Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.

 

Zararların giderilmesi hakkı:

Satın alınan mal veya hizmetten dolayı  tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.

 

            Sağlıklı bir çevrede yaşama hakkı:

Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.

 

Ekonomik çıkarların korunması hakkı:

Tüketiciye kıyaslama imkânı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.

 

Seçme hakkı:

Tüketicilerin çeşitli ürün ve  hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

 

Temsil edilme, Örgütlenme, Sesini duyurma hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.

 

 

           KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

 

Alışverişlerinizde:

 * Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.

*Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.

*Ambalajında, kılavuzunda ya da reklamlarında belirtilen  veya satıcının vaat ettiği  özelliklere sahip olmalıdır.

* Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız, satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

 

 

             AYIPLI MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

 

Bir malı aldıktan sonra  ayıplı olduğunu   fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde

 

Şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.

*Ayıplı malın değiştirilmesini, 

      *Ödediğiniz bedelin iadesini,

      *Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,

      *Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz. 

      *Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.

      *Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı,

       Satıcı veya Üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır

 

 

TÜKETİCİ HAKLARINI KORUYAN KURUM VE KURULUŞLAR

 

Satın aldığınız bir mal ayıplı veya arızalı çıktıysa ve bütün çabalara rağmen sorununuzu çözemediyseniz

şu kurumlara başvurabilirsiniz;

1-Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri

2- TC. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı

3- Sanayi ve Ticaret İI Müdürlükleri

4-Tüketici Sorunlarına bakmakla görevli mahkemeler

5- Bulunduğunuz yerdeki tüketicinin  korunmasına yönelik olarak faaliyet gösteren dernek veya vakıflar

6-Etiket mecburiyetini uygulama konusundaki şikâyetler için belediyeler

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 21.03.2024 - Güncelleme: 22.03.2024 19:06 - Görüntülenme: 37
  Beğen | 0  kişi beğendi